نابغه های معلول در جهان

آیا می دانید که بسیاری از نوابغ جهان که با آثار و نظریات خود به نوعی جهان ما را تغییر دادند به معلولیت دچار بودند؟ برای آشنا شدند با بعضی از این افراد این مطلب را مطالعه کنید.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، معلولیت ، واژه ای است که بیشتر در ذهن ما به معنای یک نقص، مشکل یا ناتوانی معنی می شود. از دست دادن دست، پا یا هر دو، نابینایی، ناشنوایی، یا عقب ماندگی ذهنی هر کدام شکلی از معلولیت است که می تواند مشکلاتی را برای فرد معلول ایجاد کند. اما بسیاری از ما تاکنون این جمله را شنیده ایم که معلولیت محدودیت نیست و بسیاری از معلولین نیز توانسته اند این واقعیت را به اثبات برسانند.

در این نوشته قصد داریم تا شما را با تعدادی از افرادی که به معلولیت خود غلبه کرده اند و توانسته اند به انسانهای معروفی تبدیل شوند آشنا کنیم.

وینست ونگوگ
مسلما نام ونگوگ به عنوان یکی از مشهورترین نقاشان زمان معاصر و نقاشان تمام دوران در ذهن و قلب تمامی علاقمندان به هنر نقاشی ماندگار است. این هنرمند پر استعداد هلندی که در سالهای قرن 19 میلادی میزیست در طول عمر هنری 10 ساله خود بیش از 900 نقاشی و 1100 طراحی از خود به جای گذاشت. این هنرمند معروف هلندی از سنین جوانی با افسردگی شدید دست به گریبان بود ولی با وجود رنج بردن از این بیماری توانست تا آثار هنری بدیعی را خلق کند. در نهایت او در سن 37 سالگی و به دلیل شدت گرفتن بیماری افسردگی با سلاحی به سینه خود شلیک کرده و به زندگی خود پایان داد.

بتهوون
کمتر کسی در جهان وجود دارد که کمترین اطلاع در مورد موسیقی داشته باشد و در مورد " بتهوون " این موسیقیدان شهیر اتریشی مطلبی را نشنیده باشد.وی که متولد سال 1770 میلادی بود از سال 1796 میلادی شروع به از دست دادن توانایی شنوایی خود کرد. در عین حال و با وجود ضعیف شدن و در نهایت از دست دادن کامل این حس در 25 سال پایانی زندگی این موسیقی دان شهیر در همین سال ها و با وجود تمام مشکلات توانست تعدادی از مشهورترین سمفونی های موسیقی جهان را خلق کند. او نهایتا در سال 1827 درگذشت.

جان نش
علاقمندان به سینما حتما با فیلم " یک ذهن زیبا" با بازی هنرمند توانا " راسل کرو" آشنا هستند. این فیلم بر اساس زندگی نامه " جان نش" ریاضی دان برجسته آمریکایی ساخته شده است. نش ، متولد سال 1928 در ایالات متحده آمریکا یکی از مشهورترین ریاضی دانان قرن بیستم است. وی در سالهای جوانی به تئوری های مربوط به اعداد و روابط حاکم بین آنها علاقمند بود.

وی که تحصیلات خود را در زمینه مهندسی شیمی و ریاضیات آغاز کرد و بورسی برای دانشگاه پرستون دریافت کرد. در سال 1959 او نشانه هایی از بیماری " پارانویا" و رفتار غیر طبیعی را بروز داد. در تمام این مدت وی این تفکر را داشت که توسط سازمانی مخفی تحت نظر است. وی تا سال 1970 برای چندین مرتبه در بیمارستان روانی بستری شد . در این سال وی کم کم توانست بهبودی پیدا کند و دوباره به فعالیتهای علمی خود بپردازد . وی نهایتا در سال 1994 موفق شد تا جایزه اسکار در رشته علوم اقتصادی را کسب کند.

کریستی برون
این نویسنده ، نقاش و شاعر ایرلندی یکی از نوابغ جهان هنر است. او که در سال 1932 در یک خانواده کاتولیک ایرلندی به دنیا آمد از نوعی عقب ماندگی مغزی رنج می برد و نمی توانست به خوبی از اعضای بدن خود استفاده کند. او به نوعی شخصی کاملا فلج بود و حتی توانایی صحبت کردن را نیز نداشت. با تلاش های مادر او وی کم کم توانست بتواند با دیگران ارتباط برقرار کند. در سن 7 سالگی او با کمک پای چپ خود می نوشت و از آن طریق با انسانهای اطراف خود ارتباط داشت. او در سالهای بعد موفق شد رمان " پای چپ من" را بنویسد که به نوعی داستان زندگی خود او بود و فیلمی به همین نام نیز از زندگی او ساخته شد و جایزه اسکار را برنده شد.

استیفن هاوکین
به نوعی می توان هر روز زنده ماندن این فیزیک دان انگلیسی را یک رکورد به حساب آورد. هاوکین که متولد ژانویه سال 1942 است از یک نوع سندرم خاص به نام " ALS " رنج می برد. او که از سن 21 سالگی به این سندرم دچار شده است کم کم کنترل دستها ، پاها و کلیه اعضای بدن خود را نیز از داد و نهایتا صدای وی نیز قطع شد. از سال 2009 به این سوی وی کلا فلج شده است. وی صاحب نظریات بسیاری در خصوص علم فیزیک و مسائل مربوط به پیداش جهان ، چاله های سیاه و انفجار بزرگ است.

هلن کلر
این بانوی آمریکایی به نوعی تعجب همگان را دنیا برانگیخت. هلن کلر، متولد سال 1880 میلادی به صورت مادرزادی نابینا و ناشنوا بود . روش و زحماتی که معلم کلر " آنی سلیوان" برای آموزش به وی به انجام رساند در جهان به شهرت رسید و در بسیاری از کتابهای و فیلمهای سینمایی به آن پرداخته شد. او به هلن آموخت که کلمات را در کف دست هیجی کند و از این طریق با دیگران ارتباط برقرار کند. او اولین فرد نابینا و ناشنوایی بود که توانست مدرک خود را در رشته هنر کسب کند و تبدیل به یک فعال اجتماعی در کشور خود شد. او به 39 کشور مختلف جهان سفر کرد و تبدیل به چهره ای شناخته شده در جهان بدل شد./



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 3 فروردين 1391برچسب:,
ارسال توسط جام جم

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 60
بازدید دیروز : 99
بازدید هفته : 168
بازدید ماه : 159
بازدید کل : 197823
تعداد مطالب : 209
تعداد نظرات : 70
تعداد آنلاین : 1