کابوسی به نام سرزمین آرزوها

 

سرزمین آرزوها و فرصت های طلایی امروزه حال و روز خوبی ندارد و " رویایی آمریکایی " به یک کابوس تبدیل شده است. برای اطلاع از دلایل این تغییر این مطلب را مطالعه کنید.


 

"رویای آمریکایی" اصطلاحی است که بسیاری از مردم جهان برای اشاره به فرصتهای طلایی و موقعیتهای مناسب اقتصادی و اجتماعی که زمانی در آمریکا وجود داشت از آن استفاده می کنند.

البته باید گفت که در چند سال اخیر و با توجه به مشکلات شدید اقتصادی پیش آمده در جهان غرب و بالاخص آمریکا باید گفت که به نظر می رسد رویای آمریکایی در حال تبدیل شدن به کابوس است. در این مطلب قصد داریم تا شما را با دلایل تبدیل این رویا به یک کابوس ٱشنا کنیم.

نرخ بالای بیکاری
در سپتامبر سال 2011 میلادی و بر اساس آمار موجود در آمریکا چیزی در حدود 9.3 درصد از جمعیت فعال این کشور بی کار هستند. این مقداری یکی از بالاترین نرخ های بی کاری در آمریکا است و فاصله ای با نرخ 10.2 درصد بی کاری در آمریکا در سال 1982 ندارد. به نظر می رسد که باراک اوباما در عمل به وعده انتخاباتی خود در زمینه کاهش بیکاری در آمریکا موفق نبوده است.

از دست دادن برتری اقتصادی
اقتصاد ایالات متحده آمریکا در سالهای جنگ دوم جهانی و جنگ سرد همیشه به عنوان یکی از مهمترین عوامل برتری آمریکا و به عنوان مدلی برای بسیاری از کشورها مد نظر بوده است. اما با فوران حجم بدهی های دولت فدرال آمریکا به شهروندان این کشور و همچنین بسیاری از کشورهای دنیا که این کشور را به بدهکارترین کشور جهان بدل کرده است باید گفت که به نظر می رسد که امریکا در حال از دست دادن جایگاه خود به عنوان یک ابرقدرت اقتصادی است.

صاحب خانه های نگران
خانه های بسیاری از مردم آمریکا در رهن و گروی بانکهای این کشور است. رکورد بخش مسکن آمریکا که از چند سال قبل آغاز شد و به نوعی آغاز بحران اقتصادی در غرب را نشان می داد باعث شد که بسیاری از مردم آمریکا مسکن خود را از دست داده و ناچار به عظیمت به خانه های کوچک تر و یا حتی بی خانمانی و یا حتی چادر نشینی شوند. در یک نظر سنجی که توسط شبکه تلویزیونی " CNN " انجام شده است مشخص شده است که چیزی در حدود 50 درصد آمریکایی ها می توانند هزینه مسکن خود را تقبل کنند. حال این سوال پیش می آید که : آن 50 درصد دیگر چه باید بکنند؟

"رویای آمریکایی تمام شد"

نابرابری های اجتماعی
امروزه بسیاری از مردم جهان در مورد جنبش ضد سرمایه داری موسوم به جنبش " اشغال وال استریت" و یا جنبش " 99 درصدی" مطالب فراوانی را می شنوند. باید گفت که سیستم اقتصاد سرمایه داری که در حال حاضر در ٱمریکا بر سرکار است باعث می شود که ثروتمندان به ثروت بیشتری برسند و مردم فقیر نیز روز به روز فقیرتر می شوند. امروزه و با وجود گران بودن خدمات درمانی در آمریکا چیزی در حدود 50 میلیون نفر از مردم این کشور فاقد هرگونه بیمه پزشکی هستند. بنا به اعتراف بسیاری از کارشناسان چیزی در حدود 1 درصد مردم این کشور نزدیک به 99 درصد ثروت این کشور را در دست دارند.

بی خانمانی
شاید برای بسیاری قابل باور نباشد که در کشوری که داعیه رهبری جهان و داشتن برترین اقتصاد جهان را دارد پدیده ای به نام بی خانمانی وجود داشته باشد. اما حقیقت عجیب و به نوعی تاسف بار این است که این پدیده نابهنجار در آمریکا نیز وجود دارد. در یک آمار گیری که در سال 2007 میلادی و قبل از آغاز بحران اقتصادی توسط روزنامه " USA Today " مشخص شده است که در آن سال چیزی در حدود 671888 نفر بی خانمان در آمریکا وجود ندارد. پس نباید خیلی از افزایش این عدد در سالهای اخیر تعجب کرد.

رویاهایی اشتباه
تصور اشتباهی که بسیاری از مردم آمریکا دارند این است که به دلیل تبلیغات وسیعی که در اطراف آنها وجود دارد به سمت سرمایه گذاری در طرح ها و یا شرکتهای مختلف می روند.و یا در حالی که از بودجه کافی برخوردار نیستند از به خرید خانه اقدام می کنند. این مسئله با توجه بحران اخیر اقتصادی باعث ورشکستگی افراد بسیاری در آمریکا شده است.

تغییر نگاه در مردم
نکته دیگر که باید به آن اشاره کرد این مسئله است که با توجه به تغییرات به وجود آمده در جامعه آمریکایی ، طرز تفکر مردم این کشور و نگاه ٱنان به مسئله ای به مانند " رویای آمریکایی" تغییر کرده است. فشارهای اقتصادی موجود و همچنین تغییرات به وجو آمده در فضای جامعه جهانی باعث شده است که شعار و یا ایده ای به عنوان " رویای آمریکایی" بیشتر تبدیل به یک خاطره از گذشته در آمریکا تبدیل شود



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 29 فروردين 1391برچسب:,
ارسال توسط جام جم

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 106
بازدید دیروز : 99
بازدید هفته : 214
بازدید ماه : 205
بازدید کل : 197869
تعداد مطالب : 209
تعداد نظرات : 70
تعداد آنلاین : 1